ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ–ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΑΠΟΚΟΜΙΔΗΣ
Στις 5/2/2024 στη Δημοτική Επιτροπή και στις 6/2/2024 στο Δημοτικό Συμβούλιο αποφασίστηκαν τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού για το 2024, που θα πληρώνουν οι δημότες μας, υπολογισμένα ,υποτίθεται, με την αρχή της ανταποδοτικότητας.
Με καθυστέρηση δύο μηνών στις 4/4/2024 η απόφαση στάλθηκε στην αποκεντρωμένη για τον έλεγχο νομιμότητας, και μόλις επτά μέρες μετά στις 11/4/2024 ήρθε απορριπτική απόφαση για αυτήν, όπως συνηθίζεται πλέον στο Δήμο μας, και πήρε αριθμ. πρωτ. 5678/16/4/2024.
Αν και το θέμα αφορά γενικά τον τομέα καθαριότητας και τα όσα τραγικά έχουν συμβεί σχετικά με τις συμβάσεις αποκομιδής, που και αυτές απορρίφθηκαν, ο δήμαρχος όλο αυτό το διάστημα δεν ανακοίνωσε τίποτε. Γνωστή η τακτική του και από άλλες απορριπτικές αποφάσεις που προηγήθηκαν, και μόνον τρεις μήνες μετά, όταν έπρεπε να στείλει καινούργια απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου, στις 9/7/2024 έβαλε στη Δημοτική Επιτροπή θέμα για αναθεωρημένη .
Το σκεπτικό του ελεγκτή της αποκεντρωμένης, ήταν ακριβώς αυτό που ξέρουν ακόμη και οι άσχετοι με την τοπική αυτοδιοίκηση, ο χαρακτηρισμός των τελών ως ανταποδοτικών σημαίνει ότι ο Δήμος κατά κανόνα εισπράττει κάθε χρονιά όσα είναι και τα έξοδα της χρονιάς. Αν υπάρχει πλεόνασμα, αυτό μεταφέρεται σαν έσοδο την επόμενη χρονιά, και έχει δύο δυνατότητες: να μειώσει τα τέλη για τους δημότες ή να ανανεώσει τα μέσα που χρησιμοποιεί, για να προσφέρει τις υπηρεσίες αυτές στους δημότες. Φανταστείτε την έκπληξη του ελεγκτή νομιμότητας, όταν ανακάλυψε ένα πλεόνασμα χρήσης του 2023 942.563 ευρώ χωρίς να γίνεται λόγος πώς θα διαχειριστεί το τεράστιο αυτό πλεόνασμα.
Βέβαια ο δήμαρχος φαίνεται ότι αυτό το φύλαγε για τις αυξημένες απαιτήσεις κατά 50% της νέας τετραετούς σύμβασης αποκομιδής, που έγινε κομμένη και ραμμένη στα θέλω των εργολάβων, και μέχρι τότε δεν είχε τελειώσει η δημοπρασία της.
Πώς αλλιώς να εξηγηθεί η σταθερή απάντηση του δημάρχου στο πάγιο αίτημα της Λαϊκής Συσπείρωσης, για να κάνει δική του υπηρεσία αποκομιδής ο Δήμος, όπως έχει υποχρέωση από το νόμο, ότι δεν υπάρχουν τα χρήματα, όταν με αυτό το πλεόνασμα θα μπορούσε ο Δήμος να αγοράσει όλο το στόλο που χρειάζεται για να γίνει μια δημοτική υπηρεσία αποκομιδής;
Από την άλλη το επιχείρημα του μεγάλου κινδύνου για την δημόσια υγεία προκειμένου να υπογράψει άρον άρον μια σύμβαση αποκομιδής, όπως η τελευταία που απορρίφθηκε, γιατί δεν το επικαλείται για να προσλάβει και εργάτες για την δημοτική υπηρεσία καθαριότητας, αφού αυτοί έτσι κι αλλιώς θα πληρώνονται από την ανταποδοτική υπηρεσία που θα προσφέρουν;
Το αίτημα της Λαϊκής συσπείρωσης για δημοτική υπηρεσία καθαριότητας μετά από αυτά παραμένει πάντα επίκαιρο και πραγματοποιήσιμο, γι’ αυτό καλούμε και την αξιωματική αντιπολίτευση και το σύνολο των δημοτών που θέλουν ένα δήμο νοικοκυρεμένο, απαλλαγμένο από τους εκβιασμούς των εργολάβων να συστρατευθούν σ΄αυτή την προσπάθεια.
Παρακάτω δημοσιεύονται τα κύρια σημεία της απορριπτικής απόφασης του ελεγκτή νομιμότητας της αποκεντρωμένης
αριθ. πρωτ. Δήμου Χαλκηδόνος 5678/16/4/2024
ΕΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ-ΘΡΑΚΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Δ/ΝΣΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Θεσ/νίκη: 11-4-2024
ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ αριθμ. Πρωτ.50589
Κοινοποίηση: ΔΗΜΟ ΧΑΛΚΗΔΟΝΟΣ
Ταχ. Δ/νση: Κ. Ρωσσίδη11
Τ. Κ.: 54655, θεσσαλονικη
Πληροφορίες: Φ. Τσαουσίδης
Τηλέφωνο:2313-30932
e-mail: ftsaous@m-t.gov.gr
ΘΕΜΑ: Έλεγχος νομιμότητας της υπ’ αρ. 25/2024 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Χαλκηδόνος με θέμα τον καθορισμό τέλους καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμούγια το έτος 2024.
ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ
Συνεπώς, νομίμως και εμπροθέσμως λαμβάνεται η παρούσα απόφαση, καθώς λαμβάνεται εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας των 30 ημερών η οποία άρχισε με την περιέλευση της αρ.25/2024 απόφασης Δ.Σ. στις 8-4-2024 και λήγει στις 9-5-2024.
2) Τα στοιχεία του φακέλου.
3) Την υπ΄αριθμ. 25/6-2-2024 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χαλκηδόνος, η οποία περιήλθε στην Υπηρεσία μας με το αριθμ. 5005/4-4-2024 διαβιβαστικό έγγραφο του Δήμου στις 8-4-2024 με θέμα τον καθορισμό τέλους καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού για το έτος 2024.
4) Την υπ΄αριθμ. 15/5-2-2024 απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής του Δήμου Χαλκηδόνος, ηοποία εισηγείται προς το Δημοτικό Συμβούλιο τον καθορισμό τέλους καθαριότητας και ηλεκτοφωτισμού για το έτος 2024.
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3 της υπ΄ αρ. ΚΥΑ οικ. 63726/28-7-2023 ορίζεται ότι: «Β.3.2. Κατά τον έλεγχο που διενεργείται, από την αρμόδια για την εποπτεία Αρχή του δήμου, ως προς την ισοσκέλιση των ανταποδοτικών τελών στον προϋπολογισμό αυτού, στο σκέλος των εσόδων λαμβάνεται υπόψη μεταξύ άλλων (συμπεριλαμβανομένου του σχετικού χρηματικού υπολοίπου) η προσδοκία εισπράξεων από οφειλές ανταποδοτικών τελών παρελθόντων οικονομικών ετών (δηλ. 32-85) και τα έσοδα από παλαιές οφειλές, πουβεβαιώνονται το ρέχον έτος (ΚΑΕ 21). Διευκρινίζεται ότι, για τον υπολογισμό των επισφαλειών στην είσπραξη οφειλών από ανταποδοτικά τέλη, θα χρησιμοποιηθεί αναλογικά ο τύπος που
ορίζεται στην παρούσα ΚΥΑ για τον υπολογισμό του συνόλου των επισφαλειών (ΚΑΕ 85).
Αντίστοιχα, στο σκέλος των δαπανών, για την ισοσκέλιση λαμβάνονται υπόψη μεταξύ άλλων και οι δαπάνες παρελθόντων οικονομικών ετών, που δεν πληρώθηκαν (ΚΑΕ 81).».
Εάν τα εισπραχθέντα έσοδα είναι υψηλότερα των προϋπολογισθέντων, το ποσό που τυχόν πλεονάζει στο τέλος της χρήσης, αποτελεί στοιχείο προσδιορισμού μειωμένου συντελεστή για το επόμενο έτος, αφού ορισμένα από τα έξοδα του έτους αυτού θα καλυφθούν από το πλεόνασμα.
Στην αρ.15/2024 απόφαση Δημοτικής Επιτροπής αναλύονται τα έσοδα και έξοδα παρελθόντων ετών ως εξής:
Έσοδα: για το 2022: 3 101 014 εξοδα 2.503.814 πλεόνασμα 597.199
2023: 3.663.012 2.720.448 942.563
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι το προβλεπόμενο χρηματικό υπόλοιπο που θα μεταφερθεί στην χρήση 2024 για την πληρωμή υποχρεώσεων αλλά και την πληρωμή των συνεχιζόμενων δαπανών θα ανέλθει στο ποσό των 942.563,73€ (ως αποτέλεσμα της πράξης 3.663.012,38 -2.720.448,65).
Ο ανωτέρω πίνακας όμως είναι ημιτελώς συμπληρωμένος, δεδομένου ότι στη θέση που έπρεπε να αναγράφεται το Χρηματικό Υπόλοιπο του έτους 2021, το οποίο αποτελεί στοιχείο διαμόρφωσης του ύψους των εσόδων του 2022, υπάρχει κενό.
Επιπλέον ως μεταφερόμενο Χρηματικό Υπόλοιπο στο 2023, αναφέρεται το ποσό των 830.542,03 €, το οποίο όμως ως αποτέλεσμα της πράξης Έσοδα 2022 3.101.014,57 – Έξοδα 2022 2.503.814,85 €, θα έπρεπε να ισούται με 597.199,72€.
Εν ολίγοις, ο έλεγχος για την ισοσκέλιση των ανταποδοτικών τελών από την υπηρεσία μας καθίσταται προβληματικός, δεδομένου ότι από την εισηγητική απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής, προκύπτουν ασάφειες και σφάλματα όσον αφορά το μεταφερόμενο από έτος σε έτος, χρηματικό
υπόλοιπο.
Εν όψει των ανωτέρω,
ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ
Ακυρώνουμε την υπ’ αριθμ. 25/2024 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Χαλκηδόνος, για τους λόγους που αναφέρονται στο σκεπτικό της παρούσης.
Η παρούσα απόφαση μπορεί να προσβληθεί από οποιονδήποτε έχει έννομο συμφέρον, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 151 του Ν.3463/06 ενώπιον της Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του ιδίου ως άνω νόμου σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 238 του Ν.3852/2010, εντός της προθεσμίας ενός (1) μηνός από την έκδοση της
απόφασης ή την κοινοποίηση της ή αφότου έλαβε γνώση αυτής.
Με Εντολή Γραμματέα Α.Δ.Μ.-Θ.
Ο Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής Εσωτερικής Λειτουργίας
Αθανάσιος Μπογιαννίδης
Υ.Γ. Ποιος ξέρει τι μας περιμένει ακόμα να δούμε απο μια διοίκηση που στο αίτημα δημοτικων συμβούλων για περισσότερη ενημέρωση τους καλεί να ενημερώνονται απο τις ανακοινωσεις του Δήμουστη διαύγεια….