Θολά οράματα και αδιευκρίνιστοι στόχοι……
Γράφει ο Αναγνωστόπουλος Σταύρος *
Λαμβάνοντας αφορμή από την τελευταία συνεδρίαση του Δημ. Συμβουλίου, όπου κατά την άποψη μου τέθηκαν σοβαρότατα θέματα, τα οποία βέβαια πρέπει να τύχουν και της ανάλογης αντιμετώπισης στο άμεσο μέλλον και να μη μείνουν σε επίπεδο φιλολογικής συζήτησης, θα ήθελα κι εγώ με τη σειρά μου να συμμετάσχω στο δημόσιο διάλογο – που πρέπει να ανοίξει – γι’ αυτά τα ζητήματα και να καταθέσω επιγραμματικά ορισμένες απόψεις μου.
Μακεδονικοί Τάφοι Αγίου Αθανασίου
Οφείλουμε να κατανοήσουμε όλοι και προπαντός η Δημοτική Αρχή τη σημασία που θα έχει η έγκαιρη απόδοση στο κοινό ενός τόσο σημαντικού μνημείου, με την ταυτόχρονη διαμόρφωση του ευρύτερου αρχαιολογικού πάρκου. Η ανάδειξη του μνημειακού πλούτου της περιοχής του Μακεδονικού Τάφου του Αγίου Αθανασίου της, σε συνδυασμό με την αξιοποίηση της γειτονικής περιοχής ΤΟΠΣΙ στη Γέφυρα, όπου έχει δημιουργηθεί το Μουσείο Βαλκανικών Πολέμων, θα λειτουργήσει σαν αναπτυξιακός μοχλός για το Δήμο Χαλκηδόνας αλλά και για την ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας.
Πρέπει επιτέλους οι υπεύθυνοι να αντιληφθούν τη σημασία του μνημείου και τα οφέλη από την προβολή και ανάδειξή του και να συνδράμουν με όλα τα μέσα που διαθέτει ο Δήμος και σε οποιοδήποτε επίπεδο απαιτείται. Αυτή η προσπάθεια βέβαια δεν πρέπει να εξαντλείται στις εθιμοτυπικού χαρακτήρα επισκέψεις στο αρμόδιο υπουργείο, αλλά σε δράσεις και ενέργειες που θα αποδεικνύουν το πραγματικό και όχι προσχηματικό ενδιαφέρον και που θα έχουν άμεσο αποτέλεσμα.
Δε γίνεται να κοπτόμαστε για τη σημασία του μνημείου και να μην υπάρχει επί τόσα χρόνια ειδικό αφιέρωμα για το μνημείο στην ιστοσελίδα του Δήμου, όπου υπάρχει ειδικό πεδίο για τους αρχαιολογικούς χώρους, χωρίς ιδιαίτερη αναφορά.
Δε γίνεται να εκδίδει ο Δήμος δελτίο τύπου – πρόσκληση προς όλα τα σχολεία να επισκεφθούν το Λαογραφικό Μουσείο Κουφαλίων και μη φροντίζει, με συνεχή προσπάθεια μάλιστα προς όλες τις κατευθύνσεις, για την προβολή και των υπόλοιπων σημαντικότατων μνημείων της περιοχής μας.
Δε γίνεται επί τόσους μήνες να μην παρεμβαίνει ο Δήμος στον περιβάλλον χώρο του μνημείου και σε συνεργασία με την Αρχαιολογική Υπηρεσία (η οποία στερείται ανάλογων μέσων) να καθαρίσει και να διαμορφώσει, έστω υποτυπωδώς το χώρο και το παράπλευρο τμήμα της κεντρικής οδού, το οποίο έχει καταντήσει χώρος στάθμευσης απορριμματοφόρων, προσβάλλοντας την αισθητική και την ιστορία του χώρου.
Σχολική Στέγη
Σε ότι αφορά τη σχολική στέγη, υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα με τη χωρητικότητα του Γυμνασίου-Λυκείου Αγίου Αθανασίου (το μεγαλύτερο σχολικό συγκρότημα του Δήμου), όπου δεν επαρκούν πλέον οι κτιριακές υποδομές του και χρήζει άμεσης επέκτασής του. Επίσης επί χρόνια παραμένει ημιτελής η επέκταση στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Αγίου Αθανασίου, ενώ πολλά σχολικά κτίρια σ’ όλη την επικράτεια του Δήμου έχουν ανάγκη αναβάθμισης των κτιριακών υποδομών τους λόγω παλαιότητας.
Δυστυχώς ενώ τα τελευταία χρόνια διατέθηκαν τριγύρω μας αρκετά εκατομμύρια από προγράμματα ΕΣΠΑ, τόσο για νέα σχολικά κτίρια όσο και για αναβαθμίσεις υφισταμένων υποδομών, η Δημοτική Αρχή αντί να φροντίσει να έχει έτοιμες μελέτες και προτάσεις προς υποβολή, ήταν απούσα και δεν κινήθηκε καθόλου στη κατεύθυνση αυτή, θεωρώντας τη διαδικασία διεκδίκησης πόρων και την υλοποίηση ενός τέτοιου έργου κάτι το ουτοπικό, που κατά τα λεγόμενά της, ούτε σε δεκαετίες δε θα ήταν εφικτό. Προφανώς το όραμά της εξαντλείται στην τοποθέτηση λυομένων αιθουσών τύπου ‘’ΚΙΒΟ’’ για τη λύση του προβλήματος.
Φυσικό Αέριο
Σίγουρα είναι θετική η έναρξη της διαδικασίας τροφοδότησης του Δήμου μας με φυσικό αέριο είτε μέσω δεξαμενών είτε με επέκταση των κεντρικών αγωγών διανομής. Πρέπει όμως κατά την άποψή μου, προτεραιότητα στην επέκταση αυτή να έχουν πρωτίστως τα Δημοτικά Διαμερίσματα Νέας Μεσημβρίας και Αγχιάλου, τα οποία έχουν επί τόσα χρόνια το κεντρικό σταθμό διανομής ‘’στα πόδια τους’’. Επίσης έπρεπε εφόσον η δράση αυτή χρηματοδοτείται από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, να ήταν με πρόταση του Δήμου, σε πρώτη προτεραιότητα η κατασκευή αγωγού κατά μήκος του άξονα Αγχίαλου-Χαλκηδόνας, όπου βρίσκεται σχεδόν το σύνολο της βιομηχανικής, τουριστικής και επαγγελματικής δραστηριότητας του Δήμου μας και επομένως θα αποτελούσε σημαντική βοήθεια προς όλες αυτές τις επιχειρήσεις η σύνδεση τους με το δίκτυο φυσικού αερίου και κατά συνέπεια η σημαντική μείωση του κόστους λειτουργίας τους.
Τμήμα Δίωξης Λαθρομετανάστευσης
Δυστυχώς ένα ακόμη σοβαρό ζήτημα αντιμετωπίστηκε από τη Δημοτική Αρχή στη βάση μικροπολιτικών συμφερόντων και όχι στη βάση του γενικότερου συμφέροντος. Ο στόχος της διοίκησης πρέπει να είναι η ενδυνάμωση όλων των τοπικών κοινωνιών, με την ίδρυση και δημιουργία νέων υπηρεσιών (όπως γίνεται – και πολύ σωστά μάλιστα- με το Τ.Α. Χαλκηδόνας) και όχι η διαίρεση και αποδυνάμωση.
Θα επαναλάβω για μια ακόμη φορά ότι, το όφελος της ύπαρξης μιας Δημόσιας Υπηρεσίας (και ειδικά δημόσιας τάξης) δεν μετρείται από το αν έχει άμεση συναλλαγή και σχέση με τους πολίτες. Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η ύπαρξη οποιασδήποτε Δημόσιας Υπηρεσίας σ’ ένα τόπο, δίνει προστιθένη αξία σ’ αυτόν, αναβαθμίζει την περιοχή και της προσδίδει κύρος, με αποτέλεσμα τα έμμεσα οφέλη που αποκομίζει η ευρύτερη περιοχή να είναι πολλαπλάσια.
Προαστιακός Σιδηρόδρομος
Είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι ξεκίνησε επιτέλους και στο Δήμο μας, η συζήτηση για τον προαστιακό σιδηρόδρομο και το ενδεχόμενο ένταξης της περιοχής μας στα δίκτυά του. Χρειάζεται όμως το ζήτημα της διεκδίκησης να μπει στις σωστές ράγες. Δηλαδή πρέπει άμεσα να διεκδικήσουμε την αξιοποίηση όλου του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου που διασχίζει το Δήμο μας, στο οποίο μπορεί πολύ εύκολα να συνδυαστεί λειτουργία προαστιακού και να εξυπηρετηθούν οι οικισμοί Αδένδρου, Αγχιάλου, Αγίου Αθανασίου, Γέφυρας, Προχώματος, Καστανά και Ακροποτάμου και στη συνέχεια να δούμε την κατασκευή νέων σιδηροδρομικών διαδρομών. Άλλωστε για το υφιστάμενο δίκτυο υπάρχουν μελέτες και ωριμότητα εδώ και χρόνια και όλοι οι Δήμοι της Δυτικής Θεσσαλονίκης (με απόντα δυστυχώς πάλι το δικό μας Δήμο) διεκδικούν τη δημιουργία του, έχοντας υπογράψει με σχετικούς φορείς από το 2014, σύμφωνο συνεργασίας για την ένταξη στο ΕΣΠΑ 2014 – 2020 και την υλοποίηση του έργου “Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος Θεσσαλονίκης”. Επομένως προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να κινηθούμε τώρα και να συμμετέχουμε και εμείς ως Δήμος στο παραπάνω δίκτυο, διεκδικώντας την επέκταση του προαστιακού στις υφιστάμενες υποδομές και στα όρια του Δήμου μας, κάτι που μπορεί να καταστεί σύντομα υλοποιήσιμο και να αφήσουμε σε δεύτερη φάση τους σχεδιασμούς και τα οράματα της κ. Τζάκρη.
Υ.Γ.1 Τα οράματα πρέπει να είναι διαυγή και ξεκάθαρα και όχι θολά και αδιευκρίνιστα, ώστε να μπορούν να μετατρέπονται σε στόχους, για τους οποίους βέβαια στη συνέχεια απαιτείται και η ικανότητα επίτευξής τους.
Υ.Γ.2 Τα ποτάμια στο παρελθόν αποτελούσαν φυσικά σύνορα και διαχωριστικές γραμμές. Στη σύγχρονη εποχή λειτουργούν ως συνδετικό στοιχείο λαών και κοινωνιών.
* Αναγνωστόπουλος Σταύρος – Πολιτικός Μηχανικός
Μέλος της Επιτροπής Διαβούλευσης Δήμου Χαλκηδόνας