Κλεισθένης 1: περισσότερη Δημοκρατία ή αδυναμία διοίκησης;
Του Γ.Γιαννάκη *
Εν αναμονή της ψήφισης του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών για τη μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, του περίφημου “ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ 1”, καλούμαστε όλοι να κρίνουμε τις επικείμενες αλλαγές και να απαντήσουμε στο πώς οραματιζόμαστε την τοπική αυτοδιοίκηση των επόμενων χρόνων. Κρίσιμο ερώτημα είναι αν επιθυμούμε μια αυτοδιοίκηση στην οποία θα επικρατεί η ελευθερία, η αποκέντρωση και εν τέλει η επίλυση των ζητημάτων των πολιτών ή αν επιθυμούμε τον συγκεντρωτισμό και τη συντήρηση με αποτέλεσμα την αδυναμία άσκησης διοίκησης και την αναρχία.
Είναι αλήθεια ότι μετά τον “ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ” το 1997 και τον “ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ” το 2010, πολλοί πιστεύαμε ότι έχει ωριμάσει πλέον ο χρόνος για ένα νέο νόμο, ο οποίος θα διορθώνει τις στρεβλώσεις και τις αστοχίες των προηγουμένων και θα προσδίδει μια νέα αναπτυξιακή προοπτική στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και στον τρόπο που αυτοί διοικούνται.
Πιστεύαμε επομένως, πως έχει έρθει η ώρα για ένα εποικοδομητικό και γόνιμο διάλογο μεταξύ της όποιας κυβέρνησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Α’ και Β’ βαθμού), ώστε μέσω συγκεκριμένων προτάσεων να προκύψει ένα συγκροτημένο σχέδιο για την αυτοδιοίκηση, το οποίο με ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις θα οδηγήσει τις τοπικές κοινωνίες στη νέα εποχή και στην Ελλάδα του αύριο.
Δυστυχώς όμως για άλλη μία φορά, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ με περισσή προχειρότητα και εφαρμόζοντας την πάγια τακτική της πως ό,τι δεν μπορεί να ελέγξει το καταστρέφει, κατέθεσε προς ψήφιση το νομοσχέδιο “ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1”. Το νομοσχέδιο αυτό χρήζει πολλών διορθώσεων και βελτιώσεων, ενώ, επιτρέψτε μου τον χαρακτηρισμό, προσβάλλει τον αρχαίο πολιτικό ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ, ο οποίος είχε θέσει τις βάσεις για τη μεταρρυθμιστική αναμόρφωση της Αθήνας τον 6ο π.Χ. αιώνα.
Η συγκυβέρνηση λοιπόν, μετά από 2 χρόνια μυστικών διαβουλεύσεων, χωρίς ουσιαστική διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς – μιας και η περιβόητη διαβούλευση μαζί τους διήρκησε μόλις 9 ! εργάσιμες ημέρες και με 2 τροπολογίες στο ‘παρά ένα’ αναφορικά με το χρόνο πραγματοποίησης των εκλογών – προσπαθεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα αιφνιδιάζοντας και φέρνοντας το νομοσχέδιο προς ψήφιση κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, καθώς αύριο ολοκληρώνεται η φετινή Σύνοδος του Κοινοβουλίου πριν ξεκινήσουν τα θερινά τμήματα της Βουλής.
Με βασικότερη αλλαγή επομένως την ‘απλή αναλογική’ αλά ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ η συγκυβέρνηση επιχειρεί να παραπλανήσει τον ελληνικό λαό και προσπαθεί να εξυπηρετήσει τα μικροπολιτικά της συμφέροντα χρησιμοποιώντας ως Δούρειο Ίππο την ‘περισσότερη δημοκρατία’ για την οποία διατείνεται.
Κατά την προσωπική μου άποψη η ‘απλή αναλογική’ αποτελεί δημιούργημα των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, ακριβώς γιατί η συγκυβέρνηση μέσω του ‘ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ 1’ προσπαθεί να εξυπηρετήσει τις πολιτικές επιδιώξεις της και να αποκτήσει ρυθμιστικό ρόλο στη διοίκηση των Δήμων και των Περιφερειών αλλοιώνοντας ουσιαστικά το αποτέλεσμα μετεκλογικά και παρερμηνεύοντας με αυτό τον τρόπο τη βούληση του Ελληνικού λαού.
Όσοι έχουμε διαβάσει το νομοσχέδιο καταλαβαίνουμε ότι το προωθούμενο εκλογικό σύστημα απέχει πολύ από τον απλό και άδολο αναλογικό τρόπο εκλογής των διοικήσεων που ευαγγελίζεται η συγκυβέρνηση.
Είναι εύκολα αντιληπτό, πως η εφαρμογή ενός τέτοιου εκλογικού συστήματος πρόκειται να προκαλέσει χαοτική κατάσταση στην αυτοδιοίκηση, αφού ο ‘ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1’ θα αποσυνδέει ουσιαστικά την εκλογή των Δημάρχων και των Περιφερειαρχών από την εκλογή των συμβούλων τους και θα δημιουργεί καταστάσεις ‘πολιτικού παζαριού’ και ‘συναλλαγών κάτω από το τραπέζι’ με όσους δίνουν την εκλογική μάχη στο δεύτερο γύρο. Με τέτοιου είδους πολιτικές συνδιαλλαγές, όπως καταλαβαίνετε, οι μειοψηφίες θα μπορούν να επιβάλλουν τη γνώμη τους και θα διαμορφώνουν αυτές την ακολουθούμενη πολιτική νοθεύοντας με αυτόν τον τρόπο τη λαϊκή εντολή.
Πώς είναι επομένως σίγουροι στην συγκυβέρνηση, ότι μια τέτοια εξέλιξη θα εμβαθύνει στη δημοκρατία και θα εξασφαλίζει την κυβερνησιμότητα και τη θεσμική αυτοτέλεια των ΟΤΑ;
Ας μη γελιόμαστε, πως ένα τέτοιο εκλογικό σύστημα που προσομοιάζει, αλλά δεν είναι σε καμία περίπτωση ‘απλή αναλογική’, μπορεί να αποτελεί στέρεη βάση για την ουσιαστική μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, για τη μεταρρύθμιση που θα οδηγήσει σε δημοσιονομική αποκέντρωση, αναπτυξιακές πρωτοβουλίες και μακροπρόθεσμο βιώσιμο διαχειριστικό πλάνο για τους οργανισμούς. Η συγκυβέρνηση θα πρέπει όχι μόνο να εγκαταλείψει τις μικροπολιτικές τακτικές της αλλά και να επιδιώξει μια ειλικρινή συνεργασία με τους φορείς της αυτοδιοίκησης (ΚΕΔΕ, ΕΝΠΕ) που θα διατηρεί την ομαλότητα στους ΟΤΑ και τη δυνατότητα άσκησης αποτελεσματικής διοίκησης για τη βελτίωση των συνθηκών αλλά και την επίλυση των προβλημάτων των τοπικών μας κοινωνιών (υποστελέχωση υπηρεσιών, υποχρηματοδότηση – κατανομή των ΚΑΠ, διαχείριση απορριμμάτων κλπ).
Τέλος, με την ελπίδα ότι η αυριανή ημέρα, Παρασκευή και 13 (σημ:Το άρθρο γράφτηκε Πέμπτη 12/07) , δεν θα αποτελέσει ημέρα ‘γρουσουζιάς’ για την Τοπική Αυτοδιοίκηση και έστω την ύστατη στιγμή θα πρυτανεύσει η λογική στην συγκυβέρνηση αποσύροντας το νομοσχέδιο, θα ήθελα να τονίσω για ακόμη μια φορά ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση αποτελεί βασικό αναπτυξιακό πυλώνα για τη χώρα, η εύρυθμη λειτουργία του οποίου θεωρείται επιβεβλημένη και πρέπει να διαφυλάσσεται απ’ όλους μας.
- O Γεώργιος Ιωαν. Γιαννάκης είναι Οικονομολόγος – Λογιστής, Υπεύθυνος Επιστημονικών Φορέων ΝΔ Ν. Πέλλας,Πρόεδρος ΟΝΝΕΔ Χαλκηδόνος και επιστημονικός Συνεργάτης ΚΕΑΣΜ