Του Γ.Γιαννάκη:Οικονομική εκπαίδευση σε δεύτερο πλάνο…

Οικονομική εκπαίδευση σε δεύτερο πλάνο…

Του Γ.Γιαννάκη

Είναι αλήθεια, ότι τα τελευταία χρόνια τα οικονομικά μαθήματα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση έχουν υποστεί μια ανεξήγητη υποβάθμιση, αφού μειώνονται διαρκώς οι ώρες διδασκαλίας τους αλλά και ο βαθμός βαρύτητάς τους για τον υπολογισμό των μορίων των μαθητών κατά την εισαγωγή τους στις σχολές και στα τμήματα οικονομίας.

Αυτή η εξέλιξη μόνο ως ανεξήγητη θα μπορούσε να χαρακτηριστεί, καθώς θα περίμενε κανείς πως σε μια κοινωνία που διαρκώς εξελίσσεται στον τομέα της οικονομίας και σαφώς μαστίζεται από την οικονομική κρίση τα τελευταία χρόνια, θα δινόταν μεγαλύτερη σημασία και προσοχή στη διδασκαλία των οικονομικών μαθημάτων.

Θα περίμενε κανείς ακόμα, πως θα υπήρχε μέριμνα από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ώστε να καταρτίσει ένα πρόγραμμα διδασκόμενων μαθημάτων που να ανταποκρίνεται στην σύγχρονη οικονομική πραγματικότητα και το οποίο να θέτει στέρεες γνωστικές βάσεις στους μαθητές – αυριανούς πολίτες της κοινωνίας μας αναφορικά με το  αντικείμενο της οικονομικής επιστήμης.

Αντ’ αυτού, η διδασκαλία του μαθήματος «Αρχές Οικονομίας» που διδασκόταν ως μάθημα γενικής παιδείας το 2013 – 2014 στην Α’ τάξη των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων, έχει καταργηθεί, με το μάθημα να διδάσκεται ως μάθημα επιλογής στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα των ΕΠΑ.Λ..

Επίσης, το μάθημα «Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων» που εξεταζόταν πανελλαδικά μέχρι πριν λίγα χρόνια, δεν ανήκει από το 2015 – 2016 στην ομάδα Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής της Γ΄ τάξης των Γενικών Λυκείων, αλλά είναι απλά ένα μάθημα επιλογής.

Ένα σημάδι ακόμη που δείχνει τον αποπροσανατολισμό του Υπουργείου και την υποβάθμιση που έχουν υποστεί τα οικονομικά μαθήματα είναι ότι έχει μειωθεί ο συντελεστής βαρύτητας του μαθήματος «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας» που διδάσκεται στην Ομάδα Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής της Γ’ τάξης του Γενικού Λυκείου και εξετάζεται σε πανελλαδικό επίπεδο από 1.3 σε 0.7. Αυτό σημαίνει, πως η βαθμολογία που πετυχαίνουν οι μαθητές στο συγκεκριμένο μάθημα πολλαπλασιάζεται με μικρότερο συντελεστή, με αποτέλεσμα να τους δίνει λιγότερα μόρια για την εισαγωγή τους σε τμήματα οικονομίας.

Πρόσφατα βέβαια το Υπουργείο ανακοίνωσε, ότι θα υπάρξουν αλλαγές σε βάθος τριετίας στα διδασκόμενα μαθήματα του Λυκείου και στον τρόπο εισαγωγής των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι αλλαγές αυτές κατά τη γνώμη μου, θα πρέπει να ενισχύουν την οικονομική γνώση και την οικονομική παιδεία στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, ώστε να συμβάλλουν με αυτό τον τρόπο στην απόκτηση από τους μαθητές ορθής οικονομικής σκέψης και στην κατάλληλη αντιμετώπιση των οικονομικών εξελίξεων που διαδέχονται η μία την άλλη.

Στο πλαίσιο λοιπών των διαρθρωτικών αλλαγών που έχουν εξαγγελθεί από το Υπουργείο για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, θα ήθελα να καταθέσω ορισμένες σκέψεις, που κινούνται στην προαναφερθείσα κατεύθυνση.

Αρχικά, θα ήταν χρήσιμο το μάθημα «Αρχές Οικονομίας» να διδάσκεται αν όχι από τις τάξεις του Γυμνασίου σίγουρα από την Α’ Τάξη του Γενικού και του Επαγγελματικού Λυκείου ως υποχρεωτικό, ώστε οι μαθητές να αποκομίζουν τις βασικές αρχές της οικονομικής θεωρίας (βασικά στοιχεία μικροοικονομικής – μακροοικονομικής ανάλυσης), ενώ ο συντελεστής βαρύτητας του συγκεκριμένου μαθήματος θα πρέπει να επανέλθει στο 1.3 κατά την εξέταση του στις πανελλήνιες εξετάσεις.

Επιπρόσθετα, πιστεύω ότι οι μαθητές της Β’ και Γ’ Λυκείου των Γ.Ε.Λ. και ΕΠΑ.Λ. που επιθυμούν την εισαγωγή του στα Τμήματα Οικονομίας, θα πρέπει να διδάσκονται μαθήματα όπως «Αρχές Οικονομικής Επιστήμης», «Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων» και «Βασικές Αρχές Λογιστικής», με στόχο την εξειδίκευση τους και την εμβάθυνση τους στο συγκεκριμένο αντικείμενο.

Συνοψίζοντας, νομίζω ότι οι προωθούμενες αλλαγές από το Υπουργείο θα πρέπει να εξεταστούν ενδελεχώς ώστε να υπάρχει συγκεκριμένη στόχευση σχετικά με τα μαθήματα της οικονομικής κατεύθυνσης.

Στόχος, επομένως, θα πρέπει να είναι η ουσιαστική εκπαίδευση των μαθητών σε ζητήματα οικονομίας και η καλύτερη δυνατή προετοιμασία τους για τις οικονομικές εξελίξεις και τις ανάγκες που πρόκειται να αντιμετωπίσουν στην ενήλικη ζωή τους.

 

Γεώργιος Ιωαν. Γιαννάκης

Οικονομολόγος – Λογιστής

Πρόεδρος ΟΝΝΕΔ Χαλκηδόνος

Επιστημονικός Συνεργάτης ΚΕ.ΑΣ.Μ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *