Παραλίγο να συγκρουστούν δύο τρένα στις Αχαρνές

Διευκρινίσεις για το παρ’ ολίγον σιδηροδρομικό ατύχημα παραμονές Χριστουγέννων το οποίο έφερε στο φως της δημοσιότητας με ρεπορτάζ της, η εφημερίδα Τα ΝΕΑ σήμερα, έδωσε ο Παναγιώτης Τερεζάκης, ο μεταβατικός Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, σε συνέντευξή του στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Πρωινές Διαδρομές στο Πρώτο» με τον Βασίλη Αδαμόπουλο και την Μαρία Γεωργίου.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, δύο επιβατικές αμαξοστοιχίες βρέθηκαν στην ίδια γραμμή στις Αχαρνές, η μία εκτελούσε το δρομολόγιο Κιάτο-Πειραιάς και η άλλη το Θεσσαλονίκη-Αθήνα, ενώ η σύγκρουση αποφεύχθηκε στο παραπέντε χάρη στην ετοιμότητα του υπεύθυνου της τηλεδιοίκησης που ούρλιαζε στον ασύρματο, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο δημοσίευμα.

Ερωτηθείς, ο κ. Τερεζάκης, αν κόντεψε να επαναληφθεί μια νέα τραγωδία Τεμπών ο κ. Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ απάντησε «χωρίς να υποβαθμίζεται η σοβαρότητα του περιστατικού, ας μην υπερβάλλουμε τόσο πολύ».

«Ήταν ένα σοβαρό περιστατικό αναμφισβήτητα, έγινε σε πλήρως τηλεδιοικούμενη περιοχή. Δεν μιλάμε για Τέμπη. Καταρχάς, οι ταχύτητες στην περιοχή αυτή, του κόμβου του σιδηροδρομικού κέντρου του ΣΚΑ (Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών), έγινε με ταχύτητες της τάξεως των 25-30 χιλιομέτρων ήταν η αμαξοστοιχία που ερχόταν από το Κιάτο και η 51 που κατέβαινε ήταν στην τάξη των 70-80 χιλιομέτρων το πολύ. Επιβατικές και οι δύο. Δεν μπήκαν σε αντίθετη κατεύθυνση στην ίδια γραμμή η μία με την άλλη. Ήταν σε δύο συγκλίνουσες σιδηροδρομικές τροχιές που οδηγούσαν στην κοινή γραμμή που πάει προς την ΑθήναΕπαναλαμβάνω, στον κόμβο του ΣΚΑ, πλήρως τηλεδιοικούμενη σηματοδοτούμενη περιοχή, ο τηλεδιοικητής είχε χαράξει κανονικά τη διαδρομή για το 51 του intercityπου ερχόταν από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα και υπήρχε ερυθρό φωτόσημο στο τρένο το οποίο ερχόταν από το Κιάτο. Ο λόγος για τον οποίο ο μηχανοδηγός έκανε υπέρβαση, όπως φαίνεται από τα γεγονότα και τις συνομιλίες, στο ερυθρό φωτόσημο, είναι κάτι το οποίο το πόρισμα θα το βρει. Εγώ από την πρώτη στιγμή κοινοποίησα το περιστατικό ως οφείλω σαν ΟΣΕ, στη ΡΑΣ και στο ΕΟΔΑΣΑΑΜ και αυτή τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί και το πόρισμα το οποίο το έχω αποστείλει στη ΡΑΣ και στο ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Προφανώς το ίδιο θα κάνει και η Hellenic Train με το δικό της πόρισμα και αναμένουμε την τελική πορισματική έκθεση που θα κάνει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ» συμπλήρωσε ο κ. Τερεζάκης.  «Όταν υπάρχει παραβίαση ερυθρού σηματοδότη δεν σημαίνει ότι στα επόμενα 20-30 μέτρα είναι το σημείο στο οποίο μπορεί να γίνει μία πιθανή πρόσκρουση των τρένων. Υπάρχει αυτό που λέμε ένα μήκος επικάλυψης, το οποίο δίνει την ασφάλεια για γρήγορη αντίδραση και στους μηχανοδηγούς και στους τηλεδιοικητές» προσέθεσε.

Ως προς τον λόγο που υπερέβη το ερυθρό φωτόσημο ο μηχανοδηγός, ο κ. Τερεζάκης ανέφερε το εξής. «Χωρίς να ξέρω ακριβώς το τι θα πει ο μηχανοδηγός, είμαι σίγουρος σχεδόν, από την εμπειρία που υπάρχει, ότι ο μηχανοδηγός αντελήφθη το κόκκινο, πιθανότατα το αντελήφθη λίγο αργότερα από τον χρόνο που είχε για να φρενάρει και έκανε υπέρβαση του φωτοσήματος».

Ως προς το κομμάτι του δημοσιεύματος που περιγράφει πως τη στιγμή που αντιλήφθηκε ο σταθμάρχης του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών την κατάσταση και  «ούρλιαζε» στον ασύρματο και την τελευταία στιγμή αποφεύχθηκε η σύγκρουση, ο κ. Τερεζάκης ανέφερε για τις επικοινωνίες ότι «όταν βλέπει ο τηλεδιοικητής ότι τα δύο τρένα συγκλίνουν και το ένα έχει παραβιάσει ερυθρό φωτόσημο, καταλαβαίνετε ότι η ένταση της φωνής δεν είναι η συνηθισμένη».

«Το πρώτο που το έσωσε ήταν ότι υπήρχε σηματοδότηση και υπήρχε πλήρης κάλυψη από πλευράς σηματοτεχνικής, δηλαδή ο ένας είχε πράσινο και ο άλλος είχε κόκκινο και το επόμενο βέβαια ήταν η τηλεδιοίκηση που είχε οπτική απεικόνιση. Υπόψη ότι ήταν ένας ο τηλεδιοικητής. Δεν ήταν ούτε δύο σταθμάρχες, ούτε δύο τηλεδιοικητές, ούτε τρεις που το βλέπανε. Ένας, αυτός ο οποίος έκανε τη δουλειά του έτσι όπως έπρεπε και όπως είχε εκπαιδευτεί και μάλιστα να σας πω ότι είναι από την ίδια φουρνιά των εκπαιδευμένων τηλεδιοικητών, που ήταν και ο μοιραίος σταθμάρχης στη Λάρισα» προσέθεσε ο κ. Τερεζάκης.

Ερωτηθείς, κατά πόσο μπορεί να αισθάνεται κανείς ασφαλής στις μετακινήσεις με τρένο, ο κ. Τερεζάκης τόνισε ότι «μπορεί ο ταξιδιώτης, ο επιβάτης να είναι σίγουρος ότι θα ταξιδέψει σωστά και με ασφάλεια».

«Τα αποτελέσματα τα οποία βλέπουμε από περιστατικά τα οποία συμβαίνουν, τα οποία δεν οδηγούν σε καμία περίπτωση σε περιστατικό ατυχήματος ή δυστυχήματος, αυτό δείχνει ότι το σύστημα έχει αποκτήσει ένα επίπεδο ασφάλειας, το οποίο δίνει τη δυνατότητα να πούμε ότι τα τρένα αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, με τις παρούσες συνθήκες όπως κυκλοφορούν, έχουν ανεβάσει το επίπεδο ασφάλειάς τους» επισήμανε.

«Υπάρχουν εποχές όπου αυτά είναι σε μια συχνότητα αρκετά υψηλή, δηλαδή μπορούμε να έχουμε ένα κάθε εξάμηνο, ένα κάθε πεντάμηνο. Υπάρχουν και περίοδοι στις οποίες δεν συμβαίνει τίποτα για μεγάλα χρονικά διαστήματα, δηλαδή σε έναν χρόνο να μη συμβεί κανένα, επαναλαμβάνω, περιστατικό, διότι αυτό είναι περιστατικό, παρ’ ολίγο ατύχημα. Και αυτά εξετάζονται πάρα πολύ σοβαρά, γιατί από αυτά παίρνουμε πολύτιμα συμπεράσματα για να αντιδρούμε και να είμαστε σε εγρήγορση όσο μπορούμε περισσότερο» συμπλήρωσε ο κ. Τερεζάκης.

Το σύστημα τηλεδιοίκησης αναμένεται να ολοκληρωθεί σε 2 χρόνια τουλάχιστον

Σε σχέση με την τηλεδιοίκηση, ερωτηθείς πότε εκτιμά πως θα ολοκληρωθεί αυτό το σύστημα, ο κ. Τερεζάκης ανέφερε τα εξής.

«Το σύστημα αυτό, το είχαμε. Αρχές Σεπτεμβρίου του 23 είχε ολοκληρωθεί στον βασικό άξονα και το οποίο έπαθε τη ζημιά αυτή με τον Ντάνιελ. Τώρα, η αποκατάσταση της πλήρους σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησηςσε αυτό το τμήμα, αφ’ ης στιγμής δώσουμε την παραγγελία, δηλαδή έχουμε ανάδοχο και μπει στην φάση της παραγγελίας των ηλεκτρονικών συστημάτων που απαιτούνται, οι εταιρείες στην Ευρώπη που τα παράγουν μας έχουν δηλώσει ότι θέλουν 16 με 18 μήνες για να το παραλάβουμε. Για να το εγκαταστήσουμε, βάλτε άλλους έξι μήνες περίπου και δύο μήνες με τρεις οι δοκιμές ασφαλείας που απαιτούνται, σχεδόν αγγίζουμε τα δύο χρόνια. Όμως, επειδή τα δύο χρόνια εγώ ο ίδιος σαν επικεφαλής του ΟΣΕ είναι πάρα πολύ διάστημα για να μείνουμε χωρίς σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση, υπάρχει μια προσωρινή αποκατάσταση στη μονή γραμμή, την οποία θα την έχουμε έτοιμη μέχρι, το αργότερο, το τέλος του 24. Αυτή θα διασφαλίζει αυτή η προσωρινή αποκατάσταση. Αυτή θα διασφαλίζει την οπτική απεικόνιση των τρένων στο κομμάτι της μονής γραμμής, τη δυνατότητα δηλαδή στην τηλεδιοίκηση της Λάρισας να βλέπει πού είναι τα τρένα και περιορισμένους χειρισμούς διασταυρώσεων, τους οποίους όμως δεν θα κάνουμε στον Παλαιοφάρσαλο».

ertnews.gr