Του Ιωάννη Σαραφίδη:Δημοτικές εκλογές και νέος νόμος (Β’ μέρος)-Τοπικά Συμβούλια

Δημοτικές εκλογές και νέος νόμος (B’ μέρος)

Μετά το πρώτο άρθρο του κ.Σαραφίδη για το νέο εκλογικό νόμο το οποίο μπορείτε να διαβάσετε πατώντας ΕΔΩ μπορείτε παρακάτω να διαβάσετε το δεύτερο άρθρο που αφορά τα τοπικά συμβούλια

Τοπικά συμβούλια

Του Ιωάννη Σαραφίδη *

Τι αλλαγές φέρνει ο Κλεισθένης 1

Καταρχάς τα τοπικά συμβούλια βαφτίζονται πλέον κοινοτικά. Αλλάζει όμως ριζικά ο τρόπος εκλογής τους και αυξάνεται ο αριθμός των τοπικών συμβούλων .

Τι προϋποθέσεις πρέπει να υπάρχουν για να κατέβει κάποιος υποψήφιος;

Μεμονωμένος υποψήφιος πρόεδρος η σύμβουλος δεν μπορεί να υπάρξει. Όπως ακριβώς στο δήμο, πρέπει να υπάρχει συνδυασμός με υποψηφίους προέδρους και υποψηφίους κοινοτικούς συμβούλους.
Ελάχιστος αριθμός υποψηφίων για τα πενταμελή συμβούλια 5, μέγιστος 6, και για τα επταμελή συμβούλια ελάχιστος αριθμός 7 μέγιστος εννιά.
Πάντα με ποσόστωση γυναικών 40%. Στα 5μελή 2 ελάχιστο, στα 7μελή, 3 ελάχιστο.
Οι εκλογές θα γίνουν με χωριστή κάλπη και ξεχωριστά ψηφοδέλτια την Κυριακή 26 Μαΐου 19 και τελειώνουν την πρώτη Κυριακή.

Πώς βγαίνουν κοινοτικοί σύμβουλοι;

Οι κοινοτικοί σύμβουλοι βγαίνουν με το σύστημα της απλής αναλογικής , ανάλογα με την εκλογική δύναμη των συνδυασμών στους οποίους συμμετέχουν. Βγαίνουν από την πρώτη Κυριακή άρα δεύτερη Κυριακή όπως είπαμε δεν υπάρχει.

Πώς εκλέγεται ο πρόεδρος ;

Αφού εκλεγούν οι σύμβουλοι συνεδριάζουν και κατά τη συνεδρίαση τίθενται σε μυστική ψηφοφορία οι υποψηφιότητες για το αξίωμα του προέδρου , οι επικεφαλής των δύο πρώτων κατά σειρά εκλογής συνδυασμών. Πρόεδρος εκλέγεται αυτός που θα συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία.
Είναι προφανές ότι σε κοινότητες που θα υπάρχουν μόνο δύο συνδυασμοί ο πλειοψηφών συνδυασμός θα εκλέξει και τον πρόεδρο. Σε κοινότητες που θα υπάρχουν περισσότεροι συνδυασμοί από δύο, καθοριστικό ρόλο για την εκλογή του προέδρου θα παίξει ο τρίτος και τέταρτος συνδυασμός.

Ένας υποψήφιος δήμαρχος μπορεί να κατεβάσει και συνδυασμό στα κοινοτικά συμβούλια;

Ναι μπορεί, αλλά νομίζω ότι οι περισσότεροι συνδυασμοί θα κατέβουν ανεξάρτητοι και δεν θα δεσμευτούν με κάποιον υποψήφιο δήμαρχο.

Άλλη μεγάλη αλλαγή στα τοπικά συμβούλια ;

Η πρώτη μεγάλη αλλαγή είπαμε έρχεται από τον τρόπο εκλογής.Η δεύτερη ότι αυξάνονται οι αρμοδιότητες.Αν διαβάσετε τις αρμοδιότητες που είχε το τοπικό συμβούλιο με τον παλιό νόμο Καλλικράτη θα εκπλαγείτε από το πόσες πολλές ήταν.
Όμως κανένα σχεδόν τοπικό συμβούλιο δεν της ασκούσε γιατί είχε εκλεγεί με την παράταξη του νικητή δημάρχου και ουσιαστικά ήταν “καπελωμένο ” από το Δήμαρχο και τους αντιδημάρχους.
Ο δήμαρχος είχε και ένα δυνατό όπλο. Την αλλαγή του προέδρου (αν διαφωνούσε) και έτσι τα κοινοτικά συμβούλια είχαν καταντήσει ουσιαστικά διακοσμητικά.
Παράδειγμα το τοπικό συμβούλιο Γέφυρας .Μετά τη διαφωνία του προέδρου κ. Λουκά Ευσταθιάδη με τον κ. Τσουκνιδά αντικαταστάθηκε (δικαίως ή αδίκως ) και ανέλαβε νέος πρόεδρος.

Με τον καινούργιο νόμο αυξάνονται κατά πολύ οι αρμοδιότητες του συμβουλίου , και επιπλέον το τοπικό συμβούλιο θα αποφασίζει ποια έργα θα εκτελεστούν στην κοινότητα του με τα χρήματα που αντιστοιχούν από το ποσοστό των κεντρικών αυτοτελών πόρων (Κ.Α.Π) πού αναλογεί για την κοινότητα.
Μέσα στις αρμοδιότητες των τοπικών συμβουλίων και με τον παλιό και με τον καινούργιο νόμο , είναι ότι μεριμνά για την καλή κατάσταση των παιδικών χαρών , των πάρκων, των αγροτικών δρόμων, των κοιμητηρίων, την αποκατάσταση ζημιών και πολλά άλλα.
Επιπλέον ενεργεί πληρωμές από την παγία προκαταβολή.Είναι σίγουρο ότι τα καινούργια τοπικά συμβούλια από τη στιγμή που θα είναι ανεξάρτητα, θα διεκδικήσουν τις αρμοδιότητες που τους ανήκουν, και προβλέπω πολλές εντάσεις και διαφωνίες μεταξύ δημάρχων – αντιδημάρχων και τοπικών συμβουλίων για διάφορα θέματα, όπως π.χ. τι χρώματα πρέπει να βάψουμε τα κράσπεδα του πάρκου και ποιος να τα βάψει ….

Κλείνοντας υπάρχουν άλλες σημαντικές αλλαγές ;

Όχι πάρα πολλές, μεταξύ αυτών είναι είναι η εύκολη διενέργεια τοπικών δημοψηφισμάτων, αλλαγές στην οικονομική διαχείριση, και διάφορες μικρές άλλες αλλαγές που δεν επηρεάζουν σημαντικά τη λειτουργία του δήμου.

Υ.Γ.1
Επειδή ο χώρος είναι περιορισμένος δεν μπόρεσα να αναφερθώ σε όλες τις λεπτομέρειες του νόμου.Μπορείτε όμως να επικοινωνήστε μαζί μου στο mail που υπάρχει πιο κάτω, κι αν μπορώ να δώσω περισσότερες διευκρινίσεις.
Υ.Γ.2
Σύντομα θα ακολουθήσει κι άλλο άρθρο με την πολιτική αποτίμηση του νόμου και τις πιθανές επιπτώσεις θετικές οι αρνητικές στην διακυβέρνηση των δήμων.

* Ο κ.Ιωάννης Σαραφίδης διετέλεσε πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου στον τέως Δήμο Κουφαλίων και είναι καθηγητής Φυσικής
Επικοινωνία:giannissarafidis8@gmail.com-Facebook:Giannis Sarafidis

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *