Της Άννας Σφέτσιου: Ελληνικά Πανεπιστήμια.Η κατακραυγή των φοιτητών για τις αρνητικές αξιολογήσεις

athina-panepistimio

ανναΤης Άννας Σφέτσιου *

Πρόσφατα η παρουσία της επιτροπής αξιολογητών στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο προκάλεσε χείμαρρο αντιδράσεων από τη φοιτητική κοινότητα.

Παράλληλα στην εκπομπή του κύριου Χατζηνικολάου, σε μια συζήτηση για τη παιδεία του ιδίου με τους πρυτάνεις των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων σε όλη τη χώρα, στηλιτεύθηκε η θέση των ΑΕΙ και ΤΕΙ στα λεγόμενα rankings. Φανταστείτε τα συναισθήματα απογοήτευσης εκείνων των φοιτητών που λίγο καιρό πριν διακρίθηκαν και κατέλαβαν την πρώτη θέση σε διαγωνισμό εικονικής δίκης μεταξύ παγκοσμίως αναγνωρισμένων πανεπιστημίων, εκείνων που επιβραβεύονται από τις εν λόγω αξιολογήσεις.

Φανταστείτε πόσο αδικημένοι μπορεί να αισθάνονται εκείνοι οι φοιτητές που η επιτυχία τους επισκιάζεται από μια αρνητική αξιολόγηση. Κι ίσως είναι η ώρα με αφορμή τα παραπάνω γεγονότα να αναρωτηθούμε αυτό που μάταια προσπάθησαν να εξηγήσουν οι πρυτάνεις των ελληνικών πανεπιστημίων στο κύριο Χατζηνικολάου, πως οι αξιολογήσεις δεν γίνονται με βάση την κατάρτιση και το μορφωτικό επίπεδο των φοιτητών. Δεν γίνεται με βάση το «είναι» του ελληνικού πανεπιστημίου αλλά στηρίζεται στο «φαίνεσθαι» των κτηριακών εγκαταστάσεων του.

Στην Ελλάδα των capital controls και της κρίσης, της υποχρηματοδότησης των ελληνικών πανεπιστημίων και της μηδαμινής κοινωνικής πολιτικής, δεν προκαλεί έκπληξη πως τα πανεπιστήμια παρουσιάζουν εμφανή προβλήματα τόσο στη λειτουργία τους όσο και στη συντήρηση των χώρων διδασκαλίας. Κι όλοι εκείνοι οι βουλευτές που σήμερα φέρουν το κρίμα της ελληνικής κατάντιας, δεν φαίνεται να κινητοποιούνται για να ξεπλύνουν τη ντροπή και το στίγμα που αφήνουν οι κακές αξιολογήσεις κι έτσι η κατάσταση επιδεινώνεται.

Είναι αλήθεια λοιπόν, πως το διοικητικό προσωπικό δεν είναι επαρκές για να καλύψει τις ανάγκες του εκάστοτε τμήματος και πως οι φοιτητές διδάσκονται σε παγωμένα κτήρια και σε αίθουσες που δεν θυμίζουν σε τίποτα τις αντίστοιχες του Harvard. Είναι γεγονός πως οι βιβλιοθήκες δεν είναι πλήρως εξοπλισμένες και τα εργαστήρια δεν διαθέτουν τα απαραίτητα για την σωστή διεκπεραίωση της πρακτικής εφαρμογής ορισμένων επιστημονικών τομέων, όμως ας σκεφτούμε λίγο.

Το μορφωτικό επίπεδο των Ελλήνων φοιτητών παραμένει υψηλό. Καθημερινά φοιτητές, καθηγητές και όλο το δυναμικό του πανεπιστημίου δίνει τη μάχη του έτσι ώστε ακόμη και υπό αυτές τις αντίξοες συνθήκες να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα. Με όλα εκείνα τα εμπόδια που αποτελούν τροχοπέδη στην εύρυθμη λειτουργία των ελληνικών πανεπιστημίων, εκείνα κατορθώνουν να καλλιεργούν επιστήμονες που ανταποκρίνονται επάξια στο ρόλο τους.

Άλλωστε δεν είναι τυχαίο πως τόσοι και τόσοι Έλληνες φοιτητές έχουν διακριθεί σε παγκόσμιους και πανευρωπαϊκούς διαγωνισμούς, κάνοντας το ελληνικό πανεπιστήμιο περήφανο για το ρόλο που διαδραματίζει. Δεν είναι τυχαίο πως Έλληνες πτυχιούχοι διαπρέπουν στο εξωτερικό, υπηρετώντας την επιστήμη τους και παρέχοντας τη γνώση και τη ψύχη τους για το κοινό καλό.

Στη συνείδηση μου το ελληνικό πανεπιστήμιο έρχεται πρώτο στη κατάταξη γιατί πρώτα και πάνω από όλα καλλιεργεί ανθρώπινες ψυχές. Πρώτα και πάνω από όλα δημιουργεί ολοκληρωμένες προσωπικότητες έτοιμες να συναγωνιστούν απόφοιτους πανεπιστημίων που πληρούν όλες εκείνες τις προϋποθέσεις για τις οποίες κάνουν λόγο οι αξιολογητές. Ίσως λοιπόν θα πρέπει να πάψει να παραγνωρίζεται το περιτύλιγμα των πανεπιστημίων και να αρχίσει να αξιολογείται η ουσία τους. Κι ίσως εμείς ως Έλληνες θα ήταν καλό να ξεκινήσουμε να στηρίζουμε και να αισθανόμαστε περήφανοι για τα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι εκείνα τα ιδρύματα άλλωστε που έδωσαν σε όλους εμάς εφόδια για να ανταπεξέλθουν σε μια παγκοσμιοποιημένη κοινωνία.

* Η Άννα Σφέτσιου είναι είκοσι χρονών. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Κουφάλια. Σπουδάζει στη Νομική σχολή του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης εδώ και δύο χρόνια. Ο χορός και η μουσική είναι το φάρμακο της στις δύσκολες στιγμές και η συγγραφή το καταφύγιο της. Αρθρογραφεί από το Γυμνάσιο ερασιτεχνικά με ορισμένες δημοσιεύσεις άρθρων της σε τοπικές και σχολικές εφημερίδες

Σημ e-koufalia.gr :

  1. Τα άρθρα που φιλοξενούνται στον δικτυακό τόπο του e-koufalia.gr  εκφράζουν την άποψη των δημιουργών τους και όχι κατ’ ανάγκη την άποψη των φορέων που επιβλέπουν το e-koufalia.gr , εκτός και αν κάτι τέτοιο αναφέρεται ρητά στα άρθρα. : http://e-koufalia.gr/ori-chrisis/

One comment

  1. Μπράβο Αννα πολυ σωστή τοποθέτηση!!!